Pohádka o LNG aneb Proč nám zkapalněný zemní plyn nepomůže.
Po vědomém a cíleném odstřihnutí se od ruského plynu ujišťovala česká vláda, že má díky pronajatému terminálu zajištěnou dodávku pomocí LNG. Už tehdy to byla fantasmagorie, neseděla kapacita ani technologická možnost plyn v potřebném množství reálně dostat do České republiky.
Skutečnost se ukazuje v plné nahotě právě teď. Desítky lodí se zkapalněným zemním plynem (LNG) krouží kolem pobřeží Španělska a dalších evropských zemí a nejsou schopné zajistit si místo pro vykládku, protože zařízení, která toto palivo přeměňují zpět na plyn, jsou plná.
Není dost LNG plynu, není dost LNG lodí, a hlavně už vůbec není dost terminálů, které by mohly LNG plyn z lodí přeložit. To všechno víme od jara, akorát vláda se to bojí lidem přiznat.
Španělská plynárenská firma Enagás navíc v pondělí uvedla, že bude muset možná odmítnout vykládku LNG kvůli obsazenosti svých terminálů. To vyvolává obavy o schopnost Evropy zpracovávat dodávky LNG potřebné k vyrovnání výpadku dodávek z ruských plynovodů
Asi je zbytečné dělat si iluze, že by se Fialovi a spol. konečně rozsvítilo a začal třeba něco dělat. Snad jedině, kdyby to dostal befelem od Leyenové z Unie. A podle toho by to taky vypadalo.
Ono se to nějak udělá. Neudělalo se to.
Tak nám tu kolem Evropy krouží desítky lodí se zkapalněným zemním plynem (LNG). Zatím celkem asi 35. Hlavně tedy kolem pobřeží Španělska ale i dalších evropských zemí a nejsou schopné zajistit si místo pro vykládku. Tak jako logicky. To, že je těch terminálů málo se samozřejmě vědělo, nicméně jelikož se tady najelo na metodu ONOSETONĚJAKUDĚLÁ, tak to dopadlo, jak to dopadlo. Evropsky. NEUDĚLALOSETO.
Hlavní problém je totiž v tom, že kromě toho, že jsou plné terminály, tak i ta zařízení, která toto palivo přeměňují zpět na plyn, jsou totiž vytížená a nafouknout jaksi ze dne na den nejdou. A i kdyby tohle všechno tu kapacitu mělo, tak ji nemá hádejte co? No nemají ji ty trubky, které by ji od těchto stanic – nejvíc jich má Španělsko, do toho zbytku Evropy dopravily. Komické, že? Mmch už jsem to tu psala, ale opakování budiž matkou moudrosti, nemají ji ani ty trubičky vedoucí na našem území od těch slavným plných zásobníků Petra Fialy. Ale na to teprve přijdeme, tady se zatím tváříme jakoby nic. Nebudou nám tady sice stát tankery, ale výsledek bude podobný. Jediná tlustá trubka od nich totiž vede do Bavorska.
Takže aby se to nějak vyřešilo, ideálně aspoň třeba na příští zimu, tak se tento týden se mají sejít představitelé Francie, Německa, Španělska a Portugalska, aby se pokusili dojednat dohodu o plynovodu MidCat, který by přepravoval plyn do střední Evropy. My tam nebudeme, co bychom tam taky dělali. Počkáme, máme přece metodu ONOSETO, případně ONTONĚKDO.
To tady opravdu není nikdo, kdo by toto předvídal? Ne? (Samozřejmě že je, ale je to desinformátor, ruský troll a vůbec nedůvěryhodnej šmejd, co zbytečně straší uvědomělé občany.) Tak víte co předvídám já? Že se taky vzhledem k brutálním nákladům na chlazení LNG a provoz těchto lodí buď ten plyn v lepším případě zase ještě x krát zdraží, no a nebo se ty parníky prostě otočí a poplavou do Číny. Schválně. Kurz vyhlašuji 1:5, že vyhrává Číňan jako obvykle. :)
Neexistují dostatečné transportní kapacity.
Pamatujete na to, když jsem před pár měsíci psal o tom, že není možné uspokojit evropskou spotřebu plynu tankery s LNG, neboť to přepravní kapacita tankerů nebude schopná zajistit a „odborník na všechno“ Jan Cemper mě poučoval, že neumím počítat?
Odpověděl jsem mu, že opomněl zohlednit naprosto nedostatečný počet terminálů, jež nebudou schopny importovaný plyn odbavit.
A voila – je to tady. U Španělska kotví desítky tankerů s LNG, neboť všechny terminály jsou zcela zahlcené a naprosto nestíhají.
A k tomu si EU probudila a zjistila, že ze Španělska nevedou do zbytku Evropy dostatečné transportní kapacity, a tak začala uvažovat o stavbě nového plynovodu. Ve vztahu k rychlosti reakce soudruhů v Bruselu nemohu nevzpomenout na legendární výrok z filmu Marečku, podejte mi pero – Plha se hlásí!
Mimochodem v Německu není terminál ani jeden, v Polsku jeden jediný s malou kapacitou určený pouze pro potřeby Polska.
Představa, že naší vládou opakovaně proklamovaná zakoupená kapacita v terminálu v nizozemském Eemshavenu, dokáže za této situace pokrýt spotřebu ČR, pak působí až dětinsky naivně. Kdyby to padlo v pořadu Agáta Jaromíra Soukupa, tak bych to ještě pochopil, ovšem na oficiální tiskové konferenci naší vlády působí toto sdělení coby spása pro nadcházející zimu poněkud trapně.
O tom, že kapacita terminálů nebude stačit, mluvíme s Ivanem Noveským a Vláďou Štěpánem už asi půl roku. A EU najednou objeví Ameriku.
Aneb „dezinformátoři“ zase měli jednou pravdu a avizovali skutečný stav věcí o několik měsíců dříve, než se desítky tankerů zasekly u španělských břehů.
Jinými slovy jediní skuteční dezinformátoři v této zemi sedí v naší vládě a v našich médiích.
Čím dál tím víc lidí si tuto skutečnost začíná uvědomovat přidává se na naši stranu.
Čím dál tím víc lidí začíná být PRO!
Tohle je ekonomické a udržitelné?
Tanker na plyn
20 dní na překročení Atlantiku a 20 dní na vrácení + 48 hod na vyložení v rafinérii => 4000 kg/h nafty spálené při lodní dopravě >96000 kg za den…. X 40 dní => 4000 tun nafty spálené při každé cestě. Tohle je ekonomické, důmyslné, udržitelné?